Palvelemme arkipäivisin klo 11 - 17

09 424 51705 Online Chat

Miten ennaltaehkäistä raskausarpia

Raskausarvet iholle

Raskausarvet (tai usein myös venymäarvet) kummittelevat varmasti jokaisen naisen mielessä ainakin jossain vaiheessa elämää. Onnekkaita ovat ne, jotka saavat raskausarpia vasta todellisen raskauden aikana, sillä monesti raskausarpia syntyy jo aikaisemmin elämän varrella, etenkin jos keho käy läpi suuria muutoksia lyhyellä aikavälillä. Raskausarvet ovat yleinen vaiva, minkä vuoksi erilaisia vaihtoehtoisia keinoja on kehitelty auttamaan arpien häivyttämisessä. Helpoimmalla pääset kuitenkin, jos ennaltaehkäiset raskausarpia muuttamalla kenties elämäntapojasi tai suojaamalla ja hoitamalla ihoa jo ennen kuin arpia pääsee syntymään. Monet luulevat, että raskausarvet ovat vain geneettisiä ja jos niitä esiintyy sinulla, olet saanut vain huonot kortit geeniperimässä. Tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa ja raskausarpia voi ennaltaehkäistä helpoin kotikonstein.

Syyt raskausarpien taustalla ovat kuitenkin usein yksilöllisiä, mikä tarkoittaa että varmimmat tulokset saavutat, jos sovellat ennaltaehkäisymenetelmiä juuri sinulle sopivaksi. Jopa teini-iässä saatuja arpia on mahdollista häivyttää myöhemmin aikuisiällä erinäisin itsehoitomenetelmin, mutta vartalossa tapahtuvia muutoksia on hyvä ennaltaehkäistä läpi elämän esimerkiksi säännöllisellä liikunnalla, tasapainoisella ruokavaliolla ja muuten terveellisillä elämäntavoilla.

Kotikeinoja raskausarpien ennaltaehkäisyyn

Iho on elimistömme suurin elin, joka koostuu useammasta eri kerroksesta ja suojaa kehomme sisäelimiä sekä lihaksia niihin ulkopuolelta kohdistuvilta haitoilta. Iho on kuitenkin valitettavasti erittäin hidas reagoimaan ympäristönsä tarjoamiin vaihteluihin ja vaatii sen takia hyvää hoitoa ja huolenpitoa. Tästä syystä ihovaivat, kuten raskausarvet, syntyvät helposti, ja ne ovat useimmiten seurausta raskaudesta, nopeasta pituuskasvusta tai lihomisesta sekä esimerkiksi painon jojoilusta. Tällöin iho ei ehdi reagoida ja venyä vartalossa tapahtuvien muutosten kanssa samassa tahdissa.

Ihon hyvä kosteuttaminen on tärkeää ennaltaehkäistäessä raskausarpia. Kosteutuksen voi hoitaa ulkoisilla menetelmillä kuten tehokkailla rasvoilla ja voiteilla, mutta parhaiten iho kosteutuu sisältäpäin. Pidä siis jatkuvasti yllä 2-3 litran vedenjuontia päivittäin ja huomaat varmasti eroja etenkin ihon kimmoisuudessa sekä sen kosteustasapainossa. Kosteusvoiteista kannattaa valita sellaiset jotka sisältävät esimerkiksi kollageenia tai erinäisiä öljyjä, esimerkiksi kookosöljyä. Ulkoisesti kollageenia tuotantoa kehossasi edistää etenkin proteiini ruoka-aine liivate, eli gelatiini, mutta markkinoilta löytyy myös gelatiinia kapselimuodossa. Kookosöljyä voit nauttia helpommin kuin kollageenia ja öljy pitää ihosi kosteana pitkään. Kookosöljy vaikuttaa parhaiten, jos levität sen suoraan suihkun jälkeen. Muita öljyjä kannattaa myös hyödyntää ja esimerkiksi oliiviöljy sekä E-vitamiiniöljy ovat tehokkaita keinoja ennaltaehkäistä ihomuutoksia ja pitää yllä kehon luonnollista kosteustasapainoa.

Makuvesi - ihon kosteutus
Hedelmäkulho - C-vitamiinia
Hedelmävesi - kosteutta iholle
Öljyjä iholle
Kookosöljy ihonhoitoon

Ruokavaliomuutoksista apua raskausarpien ennaltaehkäisyyn

Runsaskollageenipitoinen ruoka auttaa paljon iho-ongelmissa, mutta harvoin nykypäivän ruokavalio hyödyntää enää gelatiinia. Iho-ongelmia vastaan voit taistella muillakin keinon ja ruokavalio on tärkeä osa muutosta. Raskausarpien ennaltaehkäisyssä etenkin vitamiinit sekä sinkki ovat tärkeitä.

C-, E- ja A-vitamiinit vaikuttavat kaikki ihon hyvinvointiin. C-vitamiinia iho käyttää myös kollageenin muodostuksessa, joten C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita on hyvä lisätä päivittäiseen ruokavalioon. Paprikat, lehtikaali, parsakaali sekä brokkoli sisältävät runsaasti C-vitamiinia ja aamut voit aloittaa esimerkiksi sitruunavedellä. E- ja A-vitamiinia saat etenkin eläinkunnan tuotteista, mutta kasvis- ja vegaaniruokavalioita suosivien kannattaa varmistaa vitamiinien saanti esimerkiksi lisäravinteiden muodossa. Raskausarpien syntyminen voi johtua myös vitamiinien puutostilojen lisäksi sinkkivajeesta. Sinkki on elimistölle elintärkeää, sillä sekin osallistuu ihon kollageenin muodostukseen mutta sisältää myös runsaasti elimistölle tärkeitä antioksidantteja. Sinkkiä saat etenkin kanasta, kananmunista, pähkinöistä sekä täysjyväviljatuotteista.

Raskausarpien ennaltaehkäisyssä olennaista on myös liikunta, hyvät ja tarpeeksi pitkät yöunet sekä riittävä veden juonti, jotka tukevat elimistön hyvinvointia. Liikunta ja uni tukevat painonhallintaa, jolloin raskausarpia ei pääse syntymään painon muutoksen seurauksena. Painonnousun yhteydessä iho joutuu koetukselle ja venymään nopeasti, joka voi aiheuttaa arpia, joita laihtuminenkaan ei aina täysin poista. Riittävä vedenjuonti puolestaan takaa, että elimistön ja ihon kosteustasapaino pysyy balanssissa. Voit toki myös kokeilla millä tavalla raskausarpivoide vaikuttaa ihosi hyvinvointiin.

Tilaa uutiskirjeemme
Saat parhaat tarjoukset suoraan sähköpostiisi