Palvelemme arkipäivisin klo 11 - 17

09 424 51705 Online Chat

Ruoka-aineita joiden avulla selätät ummetuksen

Haluatko eroon ummetuksesta? Syö näitä ruokia!

Ummetus kertoo siitä, että ruoansulatusjärjestelmällä ei ole kaikki hyvin. Se on erittäin ärsyttävä ongelma, mutta jos se yhtään lohduttaa, lähes kaikki ihmiset kärsivät siitä joskus. Ummetuksen taustalla voi olla monia syitä, mutta yleisin on varmasti vääränlainen ruokavalio. Moni ihminen syö nykyään liian vähän täysjyväviljoja ja muita runsaskuituisia ruokia, jotka hellivät vatsaa. Paras lääke ummetukseen onkin oikeanlainen ruoka.

Helppo nyrkkisääntö on, että runsaskuituinen ruoka ylläpitää suoliston normaalia toimintaa. Kuidun kyytipojaksi on hyvä juoda myös runsaasti vettä, joka auttaa ruokaa kulkemaan elimistön läpi ja imeytymään tehokkaammin. Jos kärsit ummetuksesta usein, syynä voi olla ruokavalio, joka ei anna suolistobakteereille tarpeeksi pureskeltavaa.

Ravintokuitua sisältävä ruoka tukee suoliston toimintaa ja tasapainottaa verensokeria, jolloin olo pysyy kylläisenä pidempään, eikä ummetuksen pitäisi vaivata. Jos kärsit ummetuksesta, vaikka söisit runsaskuituista ruokaa, kannattaa käydä tutkimassa oireen syy lääkärin vastaanotolla. Useimmissa tapauksissa nämä ruoka-aineet voivat kuitenkin tuoda luonnollisen helpotuksen ummetukseen:

1. Marjat

Useimmat marjat, kuten vadelmat, mansikat ja mustikat, sisältävät runsaasti kuitua. Ne ovatkin herkullinen keino lisätä kuitua ruokavalioon. Voit lisätä niitä helposti esimerkiksi aamupuuroon tai muroihin. Marjat käyvät myös moniin jälkiruokiin, kuten pannukakkuihin tai jäätelön kanssa nautittavaksi. Toki voit myös syödä niitä välipalana sellaisenaan. Marjat ovat myös niin kevyitä, että voit syödä niitä mielin määrin ilman pelkoa lihomisesta. Eniten kuitua sisältävät seljanmarjat, vadelmat, boysenmarjat ja karviaiset.

2. Pavut

Pavut ovat monessa keittiössä aliarvostettu raaka-aine. Useimmille kasvissyöjille pavut ovat arkisen ruokavalion kulmakivi, mutta ne soveltuvat loistavasti myös sekasyöjien ruokapöytään. Näitä herneiden sukuun kuuluvia kasviksia on olemassa erittäin laaja kirjo, aina kalpeanvihreistä härkäpavuista tummanpunaisiin kidneypapuihin. Tarkat ravintoarvot vaihtelevat paputyyppien välillä, mutta nyrkkisääntönä kaikenlaiset pavut ovat loistavia proteiinin ja kuidun lähteitä. Mikä parasta, pavut ovat hyvin monikäyttöisiä ja soveltuvat lähes kaikkiin pääruokiin. Voit lisätä niitä esimerkiksi salaatteihin, kasviskeittoihin, patoihin ja pastaan.

Jos et ole aiemmin syönyt juurikaan papuja, on hyvä aloittaa ensin pienemmistä annoksista, koska ruoansulatuksella vie hieman aikaa tottua näihin runsaskuituisiin kasviksiin. Eniten kuitua sisältävät soijapavut, joissa on huimat 17.7% ravintokuitua. Erittäin runsaskuituisia ovat myös esimerkiksi azukipavut, valkopavut, mustapavut ja kidneypavut. Kaikki pavut voidaan kuitenkin laskea hyviksi kuidun ja kasviproteiinin lähteiksi.

3. Linssit

Kuten pavut, linssitkin ovat loistavia kuidun, proteiinin ja muiden ravintoaineiden lähteitä. Ne ovat kasvissyöjille tuttu juttu, mutta sekasyöjienkin ruoansulatukselle tekee hyvää lisätä linssejä ruokiin. Linssit sisältävät kuidun lisäksi esimerkiksi runsaasti hivenaineita, kuten kaliumia, magnesiumia, rautaa ja vitamiineja. Tarkat ravintoarvot riippuvat linssityypistä, mutta kaikki linssit tarjoavat elimistölle aimo annoksen hyvää ravintoa. Linssien käyttö on helppoa, ja niitäkin voi lisätä lähes kaikkiin ruokiin. Esimerkiksi intialaiset dal-padat (dal tarkoittaa kirjaimellisesti “linssi”) ovat helppo ja hyvä tapa syödä linssejä vaikka pääruoan lisukkeena. Dalia valmistetaan yksinkertaisesti keittämällä linssejä vedessä, johon lisätään maun mukaan monenlaisia mausteita ja kasviksia, kuten tomaattia ja kuullotettua sipulia.

4. Kuivatut hedelmät

Kuivatut hedelmät, kuten luumut, aprikoosit ja taatelit, ovat myös hyvä kuidun lähde ja tunnettu itsehoito ummetukseen. Erityisesti luumut tepsivät ummetukseen, koska ne sisältävät kuidun lisäksi myös sorbitolia, joka on luonnollinen laksatiivi. Kuivatut hedelmät ovat siis loistava välipala - muista tosin kohtuullinen annoskoko, koska ne sisältävät runsaasti sokeria!

5. Kaurapuuro

Aloita aamu kaurapuurolla, ja vatsa kiittää! Kaurahiutaleet ovat täynnä ravintokuitua, joka hellii suolistobakteereita. Jos voit lisätä kaurapuuron kylkeen kuitupitoisia marjoja tai kuivattuja hedelmiä, vielä parempi.

6. Täysjyväviljat

Kaurapuuron lisäksi myös muut täysjyväviljat, kuten tumma riisi, täysjyväpasta ja ruisleipä, ovat loistavia valintoja ruoansulatuksen kannalta. Jos ummetus vaivaa, vaihda valkoinen höttöleipä ja -riisi täysjyväversioihin. Viljanjyvän kuori on sen ravintorikkain osa, joka sisältää leijonanosan kuidusta ja myös terveydelle suotuisista hivenaineista. Näin ollen esimerkiksi valkoisesta riisistä on kuorittu pois sen terveellisimmät osat. Täysjyvävilja on terveydelle parempi valinta, joka ei ole maultaankaan mitenkään valkoista huonompi. Esimerkiksi tumma riisi maistuu miellyttävän pähkinäiseltä ja monen mielestä jopa paremmalta kuin valkoinen riisi, vaikka se voikin alkuun vaatia hieman totuttelua. Kuorimaton täysjyvävilja tarjoaa pitkäkestoisemman kylläisyyden tunteen ja antaa lisäpotkua ruoansulatuksen toimintaan.

7. Pähkinät

Pähkinät tunnetaan erityisesti hyvien rasvojen lähteenä, mutta tiesitkö, että ne ovat myös hyvä kuidun lähde? Esimerkiksi mantelit, pistaasit ja saksanpähkinät sisältävät runsaasti kuitua. Kourallinen pähkinöitä onkin loistava välipala tai lisä esimerkiksi salaattiin tai wokkiin. Muista kuitenkin kohtuullinen annoskoko, koska pähkinät sisältävät erittäin runsaasti energiaa. Kämmenen kokoinen annos päivässä riittää.

8. Hedelmät

Myös monet hedelmät ovat hyvä kuidun lähde. Esimerkiksi omenat ja päärynät sisältävät runsaasti kuitua. Samoin luumut, joiden kuivattua versiota moni käyttää ummetuslääkkeenä, soveltuvat tähän tarkoitukseen hyvin tuoreenakin. Aivan kuten viljojen tapauksessa, myös hedelmien kuori on niiden ravinteikkain osa. Älä siis kuori omenoita vaan syö ne sellaisenaan! Myös esimerkiksi mangot ja persimmonit sisältävät runsaasti kuitua.

Jos luonnolliset ruoka-aineet tuntuu hankalilta lisätä ruokavalioon, voit aina kokeilla millaista apua kuitupitoiset lisäravinteet voi tuoda ummetukseen. Ummetuksen hoito ravintolisillä on oiva tapa saada lisätehoa ruoansulatuksen toimintaan.

Tilaa uutiskirjeemme
Saat parhaat tarjoukset suoraan sähköpostiisi