Miten voin ehkäistä suonikohjuja?

On olemassa keinoja, joilla voit lievittää nykyisten suonikohjujen ikäviä oireita sekä vähentää uusien suonikohjujen kehittymisen mahdollisuutta. Näillä pienillä elämäntapamuutoksilla voit saada avun kivuliaisiin suonikohjuihin ilman tarvetta leikkauksille tai laserhoidoille.

On vain vähän todisteita siitä, että voit kotikonstein estää suonikohjuja pahenemasta tai ehkäistä kokonaan uusien suonikohjujen syntyminen. On kuitenkin olemassa keinoja, joilla voit lievittää nykyisten suonikohjujen ikäviä oireita sekä vähentää uusien suonikohjujen kehittymisen mahdollisuutta. Näitä ovat muun muassa liiallisen seisomisen välttäminen, liikunta, jalkojen nostaminen ylös levätessä sekä tukisukkien käyttö. Suonikohjujen hoitoon kehitetty Varesil suonikohjuvoide voi myös auttaa lievittämään suonikohjujen kivuliaita oireita sekä ehkäisemään uusien syntyminen pitämällä verisuonet kunnossa.

Seisoessasi paikallaan - venytä pohjelihaksiasi

Parasta, mitä voit tehdä ehkäistäksesi suonikohjujen muodostumista, on pitää jalkojesi verenkierto kunnossa. Ajattele pohjelihaksiasi kuin koko verenkiertosi "sydämenä". Jos venytät jalkaasi niin, että pohjelihaksesi supistuu voimakkaasti, siirrät kupillisen verta pois jaloistasi. Voit myös kipristää jalkojasi kenkiesi sisällä tai liiku varpaitasi ylös alas. Jalkojen ravistaminen ei ole tarpeeksi tehokasta, vaikka niin saatetaan kuvitella, sillä jalkojen lihakset täytyy pitää toiminnassa verenkierron parantamiseksi.

Vältä sidottavia vaatteet päivittäisessä käytössä

Erilaiset nyörit ja polven korkuiset nailonit ja sukat voivat estää veren liikkumista jalassa ylöspäin. Suonen seinämien on laajennettava kertyneen veren vuoksi. Tämän seurauksena venttiilit menettävät tiukan istuvuutensa ja siten alkaa pettämään aiheuttaen veren kertymiä, suonikohjujen alkuja.

Käytä tukisukkia tai -sukkahousuja

Monet apteekit myyvät erityisiä polvisukkia, nailonsukkia ja sukkahousuja, jotka ovat hyviä jaloille ja tulevat erilaisissa hyvinkin muodikkaissa väreissä. Nämä sukat luovat lempeän, vaiheittaisen paineen jalkoihin jalkaterästä ylöspäin, mikä auttaa pienentämään suonten seinien laajentumista. Paine on suurinta nilkassa ja vähenee vähitellen ylöspäin, kunnes sukat saavuttavat polven korkeuden. Et tarvitse reseptiä ostaaksesi tukisukkia.

Suosittelemme, että potilaat käyttävät 15 - 20 mm Hg paineisia sukkia joka päivä. Suurimmillaan lääkäri voi määrätä suonikohjuihin enintään 30 - 40 mm Hg paineen.

Kontrolloi painoasi

Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että lihavuus voi olla yksi syy suonikohjujen ja hämähäkkisuonien muodostumiseen. Kannattaa siis harkita laihduttamista, mikäli olet selvästi ylipainoinen. Tämä voi onnistua vähentämällä päivittäisiä syötyjä kaloreita sekä harrastamalla liikuntaa. Laihduttaminen ei auta vain hoitamaan ja ennalta ehkäisemään suonikohjuja vaan parantaa myös yleistä terveyttäsi.

Kuukautisten hormonivaihtelut voivat vaikuttaa suoniin

Hormonitasojen muutokset, sekä ennen kuukautisia että kierron keskivaiheilla (ovulaation aikana) auttavat suonen seiniä rentoutumaan. Tässä rentoutuneessa tilassa, verisuoneen mahtuu enemmän verta, mikä asettaa painetta venttiiliin. Joten jos luulet, että joskus suonesi näyttävät pahemmilta kuin muina aikoina, johtuu se mahdollisesti tästä syystä. Joillekin ihmisille ehkäisypillerit tai estrogeenikorvaushoidot aiheuttavat samoja vaikutuksia suonissa. Näissä tilanteissa tukisukat, liikunta ja painonhallinta voivat auttaa pitämään suonten seinät kunnossa.

Raskaus laajentaa verisuonia

Raskaus aiheuttaa myös hormonien kohoamista. Estrogeeni rentouttaa sileitä lihaksia ja kollageenikuituja, mikä voi vaikuttaa suonten seinämien laajentumiseen. Lisäksi veren määrä kehossa lisääntyy jopa 40%. Suonet voivat muuttua nopeasti, kun nainen on vain viidennellä viikolla raskaana, ja saattaa olla vielä tietämätön raskaudestaan.

Noin 70% naisista, jotka tulevat raskaaksi ja jotka ovat perineet perheen geenit suonikohjuista ja hämähäkkisuonista, tulevat kärsimään myös suonikohjuista. Hyvä uutinen on, että monet näistä suonista häviävät 4-6 viikon kuluttua imetyksen lopettamisesta. Monille naisille yleensä kolmas raskaus aiheuttaa pysyviä suonikohjuja ja hämähäkkisuonia, jotka vaativat hoitoa. Jälleen kerran tukisukat, liikunta ja painonhallinta voivat auttaa.

Vältä korkeakorkoisten kenkien päivittäistä käyttöä

Korkokengät eivät ole muodissa suonillesi. Jos käytät kenkiä, joiden korko ylittää 4 cm, pohjelihas ei pumppaa verta yhtä tehokkaasti pois jaloista. Voit kokeilla tätä kotona. Tunnet kuinka pohjelihas venyy, kun kävelet matalakorkoisilla kengillä. Vaihda sen jälkeen korkokenkiin. Et enää tunne pohjelihastesi venyvän kävellessä.

Harrasta liikuntaa

Hyvin treenatut jalkalihakset pumppaavat enemmän verta kävellessä kuin heikot lihakset. Ja mitä enemmän verta virtaa pois jalasta, sitä pienempi mahdollisuus saada suonikohjuja. On kuitenkin oltava varovainen liian raskaan liikunnan kanssa, sillä vatsalihaksiin kohdistuva paine voi estää verta virtaamasta takaisin sydämeen. Kun siis nostat raskaita painoja, varmista, että hengität samalla ulos, jotta et lisää vatsaan kohdistuvaa painetta ja aiheuta suonien laajentumista tällä alueella.