• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Miten stressi vaikuttaa naisen haluttomuuteen?

Jatkuva stressi voi johtaa alhaiseen seksuaaliseen halukkuuteen. Olet saattanut jo huomata tämän itsekin, mutta tutkimukset osoittavat, että monet stressitekijät elämässä voivat vaikuttaa negatiivisesti libidoosi. Mitkä ovat yleisimpiä seksuaalisuuteen vaikuttavia stressitekijöitä, ja miten voit voittaa ne?

Stressivaste ja alhainen libido

Kun reagoit stressiin, kehosi käy läpi useita muutoksia valmistaakseen sinut joko pakenemaan tai jäämään ja taistelemaan sitä vastaan. Tätä kutsutaan stressivasteeksi eli ”taistele tai pakene” -reaktioksi. Osa tätä vastausta on vapauttaa hormoneja, kuten kortisolia ja adrenaliinia, kehoon. Jos stessivasteeseen ei reagoida, se voi aiheuttaa kroonista stressi, mikä taas voi vaikuttaa hormoneihin ja siten myös seksuaaliseen halukkuuteen, tuloksena alhainen libido.

Ratkaisu: Jos epäilet, että stressi vaikuttaa alentavasti seksuaaliseen halukkuuteesi, ensimmäisistä asioista, mitä sinun tulee harkita on stressin hallinta. Jos pysäytät stressivastuksesi käyttämällä tehokkaita stressin hallintakeinoja, kuten eri hengitystekniikoita tai meditaatiota, et todennäköisesti kärsi kroonisen stressin aiheuttamasta hormonien epätasapainosta. Sinun tulisi kokeilla eri strategioita käsittelemään stressiä eri elämän alueillasi, niin että sillä ei olisi haitallisia vaikutusta sukupuoliviettiisi. Jos stressin hallinta ei yksistään tuo tarpeeksi tuloksia, voit aina kokeilla luonnollisia seksuaalisia haluja parantavia lisäravinteita, kuten Lady Prelox.

Kiireinen elämäntyyli ja alhainen libido

Monet meistä löytävät itsemme kiireisempinä, kuin mitä ajattelimme olevan mahdollista. Etenkin naisilla, kamppaileminen monien vastuidensa, kuten vanhemmuuden, työn ja perheen koossa pitämisen, välillä voi johtaa täyteen buukattuun aikatauluun. Miten tämä johtaa alhaiseen libidoon? Jatkuva kiire tarkoittaa sitä, että rentoutuminen jää vähemmälle, mikä voi vaikuttaa energian tasoosi ja alhaiseen sukupuoliviettiin. Kiireinen aikataulu tarkoittaa kiireistä mieltä, etenkin naisilla. Kiireiseltä elämäntavalta voi olla vaikea edes löytää aikaa seksuaaliseen kanssakäymiseen. Kaikki nämä tekijät voivat johtaa seksuaaliseen haluttomuuteen.

Ratkaisu: Ilmeinen ratkaisu tälle on yrittää olla vähemmän kiireinen. Tämä voi tosin olla helpommin sanottu kuin tehty. Kiireisille ihmisille, etenkin kiireisille äideille, on tärkeää löytää keino leikata ylimääräisiä aktiviteetteja aikataulustaan ja oppia sanomaan ”ei” vähemmän tärkeille asioille. Näin heillä todennäköisesti parempi mahdollisuus sanoa ”kyllä” niille asioille, jotka ovat niitä tärkeimpiä.

Parisuhdestressi ja alhainen libido

Parisuhdekysymykset ovat ehkä suurin ongelma, johon katsoa, kun kyseessä on seksuaalinen haluttomuus. Tutkimukset osoittavat, että stressi parisuhteessa - konflikteista johtuva stressi ja muut parisuhteen stressitekijät - voivat olla suurempi syy alhaiseen libidoon kuin muut stressin aiheuttajat. Tämä pätee sekä miehiin että naisiin. Ja koska miehet ja naiset molemmat sanovat, että heidän kumppaninsa tyytyväisyys vaikuttaa myös omaan halukkuuteen, tarttuu toisen haluttomuus yleensä myös toiseen osapuoleen. Seksuaalinen haluttomuus jo itsessään voi olla yksi parisuhteen konflikteista, mikä voi johtaa jopa vielä suurempaan haluttomuuteen. Tutkimukset osoittivat myös, että positiivisen sävyisellä kumppanin kosketuksella voi olla rauhoittava vaikutus naisiin ja se voi auttaa käsittelemään stressiä paremmin vaikuttaen vastaavasti myös seksuaalisuuteen. Koska konfliktit parisuhteessa voivat aiheuttaa stressiä ja johtaa stressiin myös muilla elämän osa-alueilla, on tärkeää tehdä töitä parisuhteen eteen.

Ratkaisu: Työskentely suhteen vaikeuksien eteen on tärkeää monista syistä, ja sukupuolivietti on yksi suurimmista. Ensimmäinen askel on varmistaa, että käytätte viestintätekniikoita, jotka ovat oikeudenmukaisia ja tukevat suhdettanne (hyvät kuuntelutaidot, itsevarma mutta ei aggressiivinen viestintä, jne.). Yrittäkää nähdä ongelmanne haasteina, jotka kohtaatte yhdessä, sen sijaan, että näkisitte toisenne ”vihollisina”. Yrittäkää löytää strategioita, jotka tukevat molempien tarpeita. Jos teillä on vaikeuksia tehdä tätä itse, voitte mennä tapaamaan parisuhdeterapeuttia, joka voi auttaa kehittämään tehokkaampia vuorovaikutustaitoja ja käsittelemään parisuhteenne mahdollisia syvempiä ongelmia. Hyvä seksuaaliterapeutti käsittelee pariskunnan välisiä parisuhdekysymyksiä ja muita fyysisiä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa tai myötävaikuttaa suhteen seksuaalisiin ongelmiin.