Palvelemme arkipäivisin klo 11 - 17

09 424 51705 Online Chat

Miten estää hiustenlähtö?

Ihmiskeho tarvitsee vesiliukoisia vitamiineja. Ne eivät valitettavasti varastoidu elimistöön, joten hiustenlähdön estämiseksi niitä pitää saada päivittäin riittäviä määriä. Ruoasta ei aina saa niitä tarpeeksi ja erilaiset sairaudet, kuten stressi, laihdutus, runsas liikunta sekä alkohinkäyttö, kahvinjuonti ja tupakointi lisäävät hiustenlähtöä ja vitamiinien tarvetta.

Miten estää hiustenlähtö ja saada elinvoimaiset hiukset?

Ihmiskeho tarvitsee vesiliukoisia vitamiineja. Ne eivät valitettavasti varastoidu elimistöön, joten hiustenlähdön estämiseksi niitä pitää saada päivittäin riittäviä määriä. Ruoasta ei niitä välttämättä saa tarpeeksi, ja erilaiset sairaudet, stressi, laihdutus, runsas liikunta sekä alkohinkäyttö, kahvinjuonti ja tupakointi lisäävät hiustenlähtöä ja vitamiinien tarvetta entisestään.

Jos kärsit jonkin vitamiinin puutoksesta, keho ohjaa saamansa vitamiinit välttämättömiin elintoimintoihin. Hiusten kasvu ei ole ykkösprioriteetti elimistön toiminnalle, joten vitamiinien puutos näkyy usein ensimmäisenä hiustenlähtönä. Jos tahdot pitää huolta hiuksistasi ja pitää ne elinvoimaisina, sinun tulisi huolehtia kehosi riittävästä ravintoaineiden saannista. Etenkin naisille tyypillisiin hiustenlähtöön paras ratkaisu näyttäisi olevan riittävä B-vitamiinien ja raudan saanti.

Tiettyjen vitamiinien puutostilojen oireisiin kuuluu hiusten laadun heikkeneminen ja hiustenlähtö sekä hiuspohjan huonontunut kunto. Biotiini on tärkeä hiusten hyvinvoinnille. Foolihapon puute aiheuttaa hiustenlähtöä; B12-vitamiinin puutoksesta voi seurata hiusten harmaantumista ja karheutumista. B6-vitamiinin on huomattu parantavan hiusten kuntoa että hidastavan hiustenlähtöä ja kaljuuntumista. Raudan vähäisen saannin on todettu etenkin naisilla johtavan herkästi hiustenlähtöön. Sinkin puutostilojen on myös havaittu johtavan hiustenlähtöön ja ihon oireiluun. Esimerkiksi B-vitamiinien ja raudan pitoisuudet elimistössä muodostavat varteenotettavan mittarin hiusten kunnolle.

Syömme nykyään jalostettua ja lisäaineita sisältävää ruokaa, joten lieviä vitamiinien puutostiloja voi esiintyä kenellä tahansa hiustenlähdöstä tai kaljuuntumisesta kärsivällä. Laihdutuksen yhteydessä vitamiinit saattavat poistua elimistöstä nopeammin; runsas liikunta kuluttaa voimavaroja, samoin kuin sairaudet. Tupakkaa, alkoholia ja kahvia käyttävillä joidenkin vesiliukoisten vitamiinien tarve on lisääntynyt. Hyvä uutinen hiustenlähtöön ja kaljuuntumiseen liittyen on se, että lievät puutteet ravintoaineiden saannissa on helppo korjata. Hiukset kasvavat hitaasti, mutta jo parissa kuukaudessa ravintolisät, kuten TRX2, saavat huonolaatuisetkin hiukset taas hyväkuntoisiksi.

Myyttejä kaljuuntumisesta ja hiustenlähdöstä

Kaljuuntumisen ja hiustenlähdön liitetään yleensä paljon erilaisia uskomuksia, joista monien paikkansapitävyyttä ei ole pystyttä todistamaan. Joissakin näistä uskomuksissa on myös perää.

  • "Kaljuuntuminen periytyy."
    Tutkimukset ovat osoittaneet, että hiustenlähtöön ja kaljuuntumiseen sisältävä geeni sijaitsee x-sukupuolikromosomissa. Mies perii kaljuuntumistaipumuksen äitinsä puoleiselta suvulta. Eli jos äidin isä ja veljet ovat kaljuuntuneet, myös poika saattaa kaljuuntua. Perimän lisäksi hiustenlähtöön vaikuttavat mieshormonit, joiden eritys lisääntyy merkittävästi murrosiässä.
  • "Hiustenlähtö aiheutuu stressistä."
    Stressin voi lisätä hiustenlähtöä miehillä, joilla on siihen altistavat geenit. Stressi ei kuitenkaan kokeiden mukaan nosta hiustenlähtöön altistavien hormonien määräää, joka on eräs suurimmista kaljuuntumiseen altistavista tekijöistä.
  • "Kaljuilla miehillä on paljon testosteronia."
    Miesten kaljuuntuminen on sidoksissa mieshormoneihin, mutta hiustenlähdön ja seksuaalisen kyvyn välistä kytköstä ei ole tieteellisesti pystytty todistamaan. Hiustenlähtö ja kaljuuntuminen eivät aiheudu runsaasta testosteronin erityksestä tai ole tavallista korkeamman seksuaalivietin merkki.
  • "Itsetyydytys tai runsas seksi aiheuttaa hiustenlähtöä."
    Väärin. Ejakulointi saattaa vaikuttaa mieshormonien määrään, mutta se kuitenkaan aiheuta hiustenlähtöä tai kaljuuntumista.
  • "Päähineet voivat aiheuttaa hiustenlähtöä"
    Kireät ja epäpuhtaat hatut voivat luonnollisesti vahingoittaa hiuksia tai päänahkaa, mutta eivät vaikuta itse kaljuuntumiseen.

Tilaa uutiskirjeemme
Saat parhaat tarjoukset suoraan sähköpostiisi