• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Lihas ja nivelkivut: Outojen kipujen oireiden jäljitys & lievittäminen

Kipua lihaksissa ja nivelissä esiintyy usein, kun elimistö on ollut ylityöllistetty tai ylikuormitettu. Lihaskipu voi johtua myös uusia lihasharjoituksista, stressistä tai sairauksesta.

Lihas ja nivelkivut

Kehon erilaiset kiputilat voivat näkyä lihaksissa ja nivelissä, ja ne voivat johtua hyvin monista asioista. Yksi yleinen erityisesti lihaskipujen aiheuttaja on flunssa, se aiheuttaa koko kehossa kipua ja jomotusta. Myös urheilu ja äkillinen fyysisen rasitustilan muutos voi saada kehon oireilemaan. Kävely, pitkä seisominen tai kova urheilusuoritus saa kehon reagoimaan.

Joskus oireet paranevat kevyellä levolla, jonka jälkeen keho palautuu pikkuhiljaa normaalitilaan. Mutta jotkin kivut voivat kestää pidempään, ja niiden taustalla voi olla jokin sairaus tai oireyhtymä. Jos oireet eivät lievitä onkin syytä alkaa pohtia mistä ne johtuu ja käväistä terveydenhuollon ammattilaisen juttusilla asian suhteen. Kipujen hoito ja muiden sivuoireiden diagnosointi on avain kivuttomaan olotilaan.

Mikä aiheuttaa nivelkipuja?

Yleisin oire nivelkipuihin on reuma, joka on yleisin aikuisilla esiintyvä nivelsairaus. Yleisiä alueita reumalle ovat ranteet, kädet, nilkat ja polvet. Nivelkipuja esiintyy kun nivelet kuluu ja iskuja vaimentava kerros nivelissä heikkenee. Toinen yleinen nivelkipujen aiheuttaja on erilaiset vammat.

Erilaisten lihas- ja nivelkipujen jaottelu

Ehkä helpoin tapa jaotelle oireet on jakaa tila kroonisiin ja akuutteihin kiputiloihin. Akuutit kiputilat on usein seurausta erilaisista vammoista, nyrjähdyksiä tai venähdyksestä. Kudokseen kohdistunut vamma on yleensä kivulias. Myös liiaalline jännitys voi aiheuttaa kipua, yleisiä jännitystiloja on usein niskan ja hartianseudulla. Lihaskipuun voi liittyä myös turvotusta, joka voi olla hyvä syy käydä tarkistuttamassa vaiva lääkärissä.

Pitkäaikaisempia kiputiloja voidaan sanoa kroonisiksi vaivoiksi ja ne on usein seurausta vanhemmista vammoista, sairauksista tai kuten hyvin on tapana ajan tuomista kulumista. Kroonistuneissa ja pidempiaikaisissa lihas- ja nivelkivuissa ei titsehoito yleensä tule kysymykseen, vaan vaiva on syytä tutkituttaa terveydenhuollon ammattilaisen juttusilla.

Miten lihas- ja nivelkipuja hoidetaan

Jotta kipu saadaan pois olisi syytä paneutua siihen mikä kivun aiheuttaa, tämän ei kuitenkaan tulisi rajoittaa normaalia elämää tai liikuntatottumuksia. Usein erilaiset kivut vaikuttaa liikunnan määrään, ja urheilu voi jäädä taka-alalle. Liikuntaa voi kuitenkin harrastaa kivun sallimissa rajoissa.

Akuutin vamman aiheuttaman kiputilan saa nopeasit hoidettua erilaisilla itsehoitotuotteilla kapselit ja voiteet, myös vahingoittuneen raajan nostaminen ja kohottaminen auttavat ensihoitona. Jos saatavilla on on akuutteihin vammoihin hyvä keino kokeilla kylmähoitoa ja pientä kompressiota eli painetta. Näiden toimenpiteiden avulla akuutin vamman aiheuttamaa turvotusta ja kipua saadaan vähennettyä, helpottaen näin paranemisprosessia ja toipumista vammasta. Riippuen akuutin vamman luonteesta on aina syytä arvioida olisiko tarve nähdä lääkäriä, usein syytä onkin jos akuutin vamman on aiheuttanut iso vahinko tai raajaan on kohdistunut suuria voimia. Jos kiputila ei hellitä ajan kanssa on syytä käydä keskustelemassa terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja selvittää onko kiputilan aiheuttanut vamma aiheuttanut vaurioita, jotka vaativat hoitoa.

Niskakipu älypuhelimen ja digitalisaationa aiheuttama vaiva?

Niska- ja hartiakivut aiheuttaa usein yksipuolinen staattista jännitystä vaativa työskentely tai näyttöpätteen ääressä työskentely. Myös älypuhelimien lisääntynyt käyttö voi olla tekijä, joka lisää niskakivun määrää. Aina kyseessä ei kuitenkaan ole jännityksen aiheuttama niskakipu, kiputilan voi aiheuttaa myös vamma, kuluminen tai vaikkapa pitkittynyt stressi.

Mikä sitten altistaa niskakivuille? Ehkä yllättävää monet asiat, kuten esimerkiksi tupakointi, jossa vartalon lihasten työskentely on toistuvaa mutta yksipuolista. Muita altistavia riskitekijöitä ovat fyysinen työ, selkeä lihavuus, heikko ylävartalon lihaskunto sekä sukupuoli että ikä. Vaivat on usein harvinaisempia nuoremmilla, mutta saattavat alkaaa murrosiässä koulunkäynnin seurauksena.

Niska jumissa - auttaako niskahieronta tai niskajumppa

Usein niskakipu tulee yllättäen ja niskat on jumissa, tällöin jopa pienen pieni liike voi tuntua huomattavan kipeälle. Jos työasento on huono ja niskalihakset ovat jännittyneinä pitkään on selkeää että se voi altistaa niskakivulle. Oireina voi olla lievä niskajumit, päänsärky, asentohuimaus, lievä pistely käsissä ja jopa puutuminen. Oireet ovat usein hyvinkin selviä ja pieninkin liike voi tuntua erittäin kivuliaalta. Voimakkaassa niskakivussa pää ei käänny ja kipu voi säteillä muualle kehoon, tällöin on syytä rentoutua ja kokeilla voisiko kivunlievitys tuoda helpotusta.

Miten niskakipua sitten tulisi lähteä hoitamaan kotona. Ehkä helpoin tapa on kokeilla kevyttä niskajumppaa, jotta lihakset ja verenkierto saadaan aktivoitua alueella. Tätä ei kuitenkaan tulisi tehdä, jos kivut ovat hyvin voimakkaat ja niskaa on vaikea liikutella. Arkirutiini tulisi kuitenkin pitää yllä ja liikkumista ei tulisi rajoittaa, sillä se voi entisestään lisätä niska ja hartiaseudun jännitystä. Odota kunnes pahin kiputila on mennyt ohi, jonka jälkeen voit kokeilla kevyttä venyttelyä ja niskahierontaa.

Akuutissa vaiheessa lämpöhoito esimerkiksi lämpöhaude voi auttaa lievittämään niskakipua, voit kokeilla myös apteekista saatavia kipua lieventäviä kapseleita ja tabletteja. Jos kipu on vahvaa, voit todella pahoin, huimaa tai on kuumeilua on aina syytä hakeutua terveyskeskukseen.

Niskahierontalaite onko niistä apua kipuun

Niskakivun hoitoon on saatavilla erilaisia hierontalaitteita, joista voi olla apua ja niiden käyttö saattaa rentouttaa niskalihaksia. Niskakipu on verrattaen yleinen vaiva, jopa yksi kymmenestä ihmisestä kokee niskajumitusta aika ajoin. Akuutissa vaiheessa hierontaa ei suositella ja käsille hierominen ei aina ole mahdollista, se on kallista tai siihen ei yksinkertaisesti ole aikaa. Miksipä et hemmottelesi itseäsi kätevän niskahierontalaitteen avulla? Hierontalaitteita on saatavilla monenlaisia, ne ovat usein langattomia ja niitä voi käyttää missä tahansa. Osa laitteista on käsikäyttöisiä mutta saatavilla on myös automaattisia elektronisia niskahieronta laitteista.

Miten niskakipua voi ehkäistä?

Selkein keino ehkäistä niskakipua on pitää huolta kehosta ja harrastaa riittävää määrä liikuntaa. Työssä jossa on paljon staattista jännitystä, voi yrittää monipuolistaa ja vaihdella työasentoja. Näin mahdollinen staattinen jännitys lieventyy ja niskakipujen syntymisellä jää vähemmän tilaa.

Monipuolinen yläkropan harjoittelu ja riittävä venyttely auttaa ehkäisemään niskan alueen kiputiloja. Pitkittyneissä vaivoissa on syytä tarkistaa myös työskentely ergonomia ja miettiä onko omassa päivittäisessä elämässä jotain joka altistaa niskakivuille. Hyvin usein älypuhelimen käyttö voi altistaa niskakivuille, kiinnitä siis huomiota siihen miten pidät puhelinta. Tarvittaessa myös ruutuaikaa tulisi rajoittaa.