Palvelemme arkipäivisin klo 11 - 17

09 424 51705 Online Chat

6 luonnollista keinoa päästä eroon selluliitista

Ärsyttääkö selluliitti?

Selluliitti on varmasti yksi yleisimpiä iho-oireita - yhdeksän kymmenestä naisesta kärsii siitä jossain vaiheessa elämäänsä. Selluliitti tai “appelsiini-iho” ovat pääsääntöisesti naisten ongelma, koska naisten ihon rakenne päästää rasvasolut helpommin puskemaan ihon pintaan. Naissukuhormoni myös saa selluliitin lisääntymään helposti. Monet elämänmuutokset, kuten murrosikä ja raskaus, sekä hormonaalisen ehkäisyn käyttö, voivat aiheuttaa selluliittia. Vaikka lihominen voi korostaa näkyvää selluliittia, on virheellistä ajatella, että se olisi vain ylipainoon liittyvä ongelma. Päinvastoin, jopa urheilevilla naisilla voi olla kehossaan selluliittia.

Vaikka kyseessä onkin tavallinen ja vaaraton vaiva, ei kukaan varmaan nauti siitä, että ihon pinta muuttuu muhkuraiseksi. Selluliitista on onneksi mahdollista päästä eroon! Nämä 6 luonnollista keinoa auttavat sinua ehkäisemään ja karkottamaan ärsyttävää selluliittia.

1. Dry brushing eli kuivaharjaus

Dry brushing tarkoittaa ihon harjaamista verenkierron tehostamiseksi. Tämä helppo itsehoito tuntuu rentouttavalta ja voi edistää ihon terveyttä. Kuivaharjaus avaa tukkeutuneita ihohuokosia ja tehostaa verenkiertoa, mikä voi ehkäistä selluliittia.Kuivaharjaukseen tulisi käyttää luonnonmateriaaleista valmistettua harjaa. Harjakset saavat olla jämäkät, mutta eivät liian kovat, jotta iho ei vahingoitu.

Voit hoitaa ihoa kuivaharjauksella päivittäin tai vaikka kahdesti päivässä. Ihon on oltava kuiva, jotta hoidon teho on paras mahdollinen. Hyvä paikka hoidolle onkin suihkussa ennen peseytymistä. Harjaa pitkin vedoin ja kohdista liike aina sydämen suuntaan. Aloita hoito jaloista ja etene sääriä pitkin ylöspäin. Älä harjaa liian kovakouraisesti, vaan hellin ottein. Tarkoitus on stimuloida ja virkistää ihoa - jos huomaat hoidon jälkeen ihoärsytystä tai punoitusta, kevennä otetta seuraavalla kerralla! Kuivaharjaus on yksi helpoimpia ja edullisimpia tapoja saavuttaa terveempi, sileämpi iho.

2. Gelatiinin käyttö

Gelatiinilla eli liivatteella on monia positiivisia vaikutuksia ihoon. Tämä luonnollinen proteiini tukee ihon, hiusten ja kynsien kasvua ja palautumiskykyä. Se voi myös auttaa kiristämään ihoa ja hyödyttää etenkin naisia, joilla on raskaudesta johtuvaa selluliittia. Gelatiini on myös kollageenin lähde - kollageeni on tukikudosten proteiini, joka antaa iholle kestävyyttä ja kimmoisuutta. Etenkin iän myötä kollageenin tuotanto vähenee, jolloin sen sisällyttäminen ruokavalioon voi ehkäistä ikääntymisen merkkejä.

Gelatiini on eläinproteiini, jota saadaan keittämällä esimerkiksi sian nahkaa, luuydintä tai jänteitä. Erään teorian mukaan selluliitti on nykyään yleistynyt, koska ihmiset eivät enää hyödynnä kotieläinten kaikki osia toisin kuin ennen vanhaan. Liivatetta voi hyödyntää ruoanlaitossa ja leivonnassa. Gelatiinia on myös saatavana kätevässä kapselimuodossa. Tämä proteiini ei luonnollisesti sovellu kasvisruokavalioon! Onneksi on olemassa myös vegaanisia vaihtoehtoja, jos haluat löytää ihon kuntoa edistävän lisäravinteen.

3. Kahvikuorinta

Kahvinpuruilla voi olla selluliittia hoitava vaikutus! Kahvinpurut stimuloivat verenkiertoa ja kuorivat ihoa. Kahvin sisältämällä kofeiinilla voi olla myös ihoa kiinteyttävä vaikutus. Näin helposti valmistat kotoisen kahvikuorinta-aineen:

  • 60 grammaa kahvipuruja
  • 3 ruokalusikallista fariinisokeria tai valkoista kidesokeria
  • 3 ruokalusikallista neitsytkookosöljyä

Sekoita aineet kulhossa tasaiseksi tahnaksi. Säilytä seosta lasipurkissa jääkaapissa ja käytä 2-3 kertaa viikossa. Hoida ihoa hieromalla kahviseosta ihoon muutaman minuutin ajan pyörivin liikkein. Huuhtele huolellisesti lämpimällä vedellä.

4. Kahvakuulatreeni

Kahvakuulat ovat tehokas treeniapu, ja niiden avulla voi päästä helpommin eroon myös selluliitista. Kahvakuulatreeni hyödyttää erityisesti reisien, takapuolen ja vatsan alueita, joilla esiintyy yleisimmin myös selluliittia. Näin ollen kahvakuulatreeni voi täsmähoitaa appelsiini-ihoa kiinteyttämällä ja korvaamalla rasvakertymät näkyvällä lihaksella.

Treeni myös tehostaa verenkiertoa, mikä voi auttaa torjumaan selluliittiä. Lisäksi kahvakuulatreeni polttaa rasvaa, ja laihtuminen voi auttaa vähentämään näkyvää selluliittia. Ota siis kahvakuulat osaksi treeniohjelmaasi!

5. Hyödynnä omenasiiderietikkaa

Hapokas omenasiiderietikka sisältää runsaasti hivenaineita, jotka auttavat puhdistamaan elimistöstä kuona-aineita sekä ylimääräisiä nesteitä. Näin voit karkottaa turvotusta ja selluliittia! Omenasiiderietikan sisältämät kalium, kalsium ja magnesium edistävät ihon terveyttä ja elimistön puhtautta. Omenasiiderietikka voi myös tehostaa rasvanpolttoa, ja rasvasolujen pienentyessä selluliittikertymätkin luonnollisesti kutistuvat. Tässä 3 helppoa tapaa hyödyntää omenasiiderietikkaa:

1. Omenasiiderietikka- ihovoide

  • Sekoita 1 osa omenasiiderietikkaa 2 osaan vettä. Halutessasi lisää myös lusikallinen hunajaa. Hiero halutulle ihoalueelle ja anna vaikuttaa 30 minuutin ajan. Huuhtele sitten iho lämpimällä vedellä. Toista hoito kahdesti päivässä.

2. Omenasiiderietikka-vartalokääre

  • Sekoita puolet omenasiiderietikkaa ja puolet vettä. Hiero seos ihoalueelle, jota haluat hoitaa. Kääri ihoalue muovikelmuun ja peitä lämpimällä pyyhkeellä tunnin ajaksi. Poista kelmu ja huuhtele iho lämpimällä vedellä. Toista hoito päivittäin.

3. Omenasiiderietikka-hunajajuoma

  • Sekoita 2 ruokalusikallista omenasiiderietikkaa ja teelusikallinen hunajaa. Halutessasi voit myös laimentaa seoksen kuumalla vedellä. Juo kahdesti päivässä.

6. Varmista, että saat tarpeeksi Omega 3-rasvahappoja

Kun haluat syödä tasapainoisesti ja terveellisesti, on erittäin tärkeää, että ruokavaliosi sisältää riittävästi hyviä rasvoja. Omega 3-rasvahapoilla on tärkeä rooli ihon terveyden ylläpitämisessä. Ne tekevät ihosta ja kudoksista sileän ja kimmoisan. Omega 3-rasvahappojen riittävä saanti voi myös auttaa hoitamaan selluliittia.

Omega 3-rasvahappoja saat erityisesti rasvaisista kaloista, kuten makrillista, lohesta ja sardiineista. Moni onkin lapsuudessa joutunut nielemään ikävän makuista kalanmaksaöljyä tämän rasvahapon saannin varmistamiseksi. Onneksi on mukavampiakin tapoja varmistaa sen osuus ruokavaliossa! Kalan lisäksi Omega 3-rasvahappoa löytyy runsaasti myös esimerkiksi Chia-siemenistä sekä saksanpähkinöistä.

Tilaa uutiskirjeemme
Saat parhaat tarjoukset suoraan sähköpostiisi