Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

klarna

Luotettavat maksutavat
Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin
Luotettavat ja nopeat toimitustavat

Asiakkaan tietoturva
Tietosi ovat meillä turvassa

5 tehokasta keinoa kuukautiskipujen hoitoon (luonnolliset vinkit)

Kuukautiskrampit vaihtelevat lievästä epämukavuuden tunteesta aina tuskallisen kivuliaaseen saakka, ja kipu voi kestää yhdestä jopa kolmeen päivään. Jos sinusta tuntuu siltä niinkuin alavatsassasi olisi käynnissä ninjojen potkunyrkkeilymatsi, kokeile näitä 5 vinkkiä kivunlievitykseen!

Yoga pose

1. Tee joogaharjoitus

Kuntoilu on toivelistan viimeisessä päässä silloin, kun kuukautiskramppi iskee. Vaikka rankka treeni ei lievitä kipua, luonnollinen apu voi löytyä pienestä venyttelystä ja hellävaraisesta liikunnasta. Jooga voi auttaa lievittämään kipua ja vähentämään kramppien kestoa. Kokeile jooga-asentoja kuten lapsen lepoasentoa, kissa-asentoa, kobra-asentoa ja polvet rintakehään -asentoa, jotka stimuloivat ja venyttävät vatsalihaksia hellästi.

abdomen massage

2. Hiero aluetta eteerisellä öljyllä

Hellävarainen vatsan hieronta kantajaöljyyn sekoitettujen rauhoittavien eteeristen öljyjen, kuten manteli-, neilikka-, salvia-, laventeli- tai sitruunaöljyn avulla voi tarjota tehokasta kivunlievitystä silloin kun menkkakrampit kiusaavat. Muista annostella eteerisiä öljyä varovaisesti, ja sekoittaa ne hajuttoman voiteen tai öljyn sekaan, jottei ihottumaa tai ihoärsytystä pääse syntymään.

cup of herbal tea with a spoon of herbs

3. Valitse kahvin sijaan yrttiteetä

Monille aamukahvi on pyhä asia - jos et millään pärjää ilman, nauti kahvia vain se yksi kupillinen aamulla. Kofeiini voi rajoittaa veren virtausta ja pahentaa menkkakramppeja. Vaihda kahvi siis rauhoittavaan, minttua, inkivääriä, sitruunaa tai kamomillaa sisältävään yrttiteehen. Jos tarvitset sokeriannoksen valitse lautaselle vadelmia tai mansikoita, ja voit päästä kuukautiskivuista eroon hieman helpommalla!

sliced ginger and cinnamon stick

4. Lisää ruokavalioon kanelia ja inkivääriä

Tietyt yrtit ja mausteet sisältävät yhdisteitä, jotka saattavat auttaa elimistöä taistelussa tulehduspiikkejä vastaan. Ne ehkäisevät lihassupistuksia aiheuttavan prostaglandiinin muodostumista. Inkiväärin ja kanelin nauttiminen voi ehkäistä tämän tulehdusta aiheuttavan kemiallisen yhdisteen muodostumista, jolloin menkkakrampit helpottuvat.

bowl of epsom salt with a towel

5. Ota epsom-suolakylpy

Lämpö voi auttaa pääsemään eroon kuukautiskrampeista, joten ota rentouttava kuuma kylpy. Magnesiumia sisältävä ja tulehdusta ehkäisevä epsom-suola eli karvassuola tukee kipua lievittävää vaikutusta. Jos tarvitset lisäapua päivän mittaan täytä kuumavesipullo ja pidä sitä alavatsan päällä pysyäksesi lämpimänä.

Voiko kuukautiskupin käyttäminen helpottaa kramppeja?

Kun haet tietoa siitä mikä auttaa menkkakramppeihin olet saattanut törmätä väitteisiin, joiden mukaan kuukautiskupit voivat lievittää menkkakipuja. Mutta onko asianlaita todella niin kuin jotkut väittävät?

Vaikka kuukautiskupin vaikutusta kramppien lievitykseen ei ole todistettu, ei niistä ole haittaakaan. Kuukautiskuppi on edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto terveyssiteille ja tamponeille, ja voit jättää sen paikoilleen jopa 12 tunnin ajaksi. Valitse itsellesi sopiva koko, ja opettele kuukupin oikeanlainen käyttötapa - jos kramppi iskee, et ainakaan joudu sähläämään siteen tai tamponin vaihdon kanssa!

Lue myös nämä

ShytoBuy.fi suosittelee

Jaa