Palvelemme arkipäivisin klo 11 - 17

09 424 51705 Online Chat

Vaalenna ihoa luonnollisesti, vähennä melaniinin tuotantoa

Melaniini antaa iholle sen luonnollisen värin - mutta voi myös aiheuttaa ongelmia

Melaniini on pigmenttiaine, joka antaa hiuksillesi, silmillesi ja ihollesi niiden luonnollisen värin. Korkeampi pitoisuus melaniinia johtaa tummempiin värisävyihin ja päinvastoin. Melaniinilla on tärkeä rooli kehon terveydessä, koska se suojelee ihoa UV-säteilyn aiheuttamilta vaurioilta. Moni haluaa mielellään tehostaa melaniinin tuotantoa, koska se johtaa myös ihon ruskettumiseen.

Liiallinen melaniinin tuotanto voi kuitenkin olla myös ongelmallista. Jos melaniinin tuotanto kiihtyy yllättäen, seurauksena voi olla hyperpigmentaatiota, maksaläiskiä, pisamia sekä epätasaisia muutoksia ihonvärissä. Jos haluat hillitä melaniinin tuotantoa, on olemassa monia luonnollisia keinoja vaikuttaa siihen.

Mistä liiallinen melaniinin tuotanto johtuu?

Väripigmentin ylituotanto voi johtua monista syistä. Esimerkiksi auringolle altistuminen voi aiheuttaa paitsi ruskettumista, myös melaniinin tuotannon ylivilkastumista, mistä voi seurata iho-ongelmia. Myös esimerkiksi puutostilat, kuten vitamiinien ja hivenaineiden puute, hormonitoiminnan muutokset sekä tietyt sairaudet voivat aiheuttaa melaniinin liikatuotantoa. On hyvä selvittää, mistä oireet johtuvat, jotta voit hoitaa niitä mahdollisimman tehokkaasti. On onneksi olemassa monia luonnollisia keinoja hoitaa väripigmentin liikatuotannosta johtuvia iho-ongelmia, kuten kesakoita ja maksaläiskiä.

Näin hoidat väripigmentin ylituotannosta johtuvia iho-ongelmia

Ota käyttöön luonnolliset tehokeinot iho-oireiden hoitamiseen. Tässä 5 tehokkainta keinoa ehkäistä ja hoitaa melaniinin liikatuotantoa:

1. Suojaa iho auringolta - Auringon UV-säteille altistuminen voi tehostaa melaniinia tuottavien solujen toimintaa liiallisesti, mikä johtaa maksaläiskiin ja epätasaiseen ihonväriin. Vaikka nämä eivät ole terveydelle vaarallisia ongelmia, ne voivat kuitenkin aiheuttaa kosmeettista haittaa. Ehkäise ikävät väriläiskät suojautumalla huolellisesti auringolta. Vältä suoraa auringonvaloa ja investoi korkealuokkaiseen aurinkovoiteeseen. Näin voit ehkäistä hyperpigmentaation syntymistä tai pahenemista. UV-säteily on hyperpigmentaation ja maksaläiskien yleisin aiheuttaja.

2. Syö riittävästi vitamiineja - Varmista, että ruokavaliossasi on riittävästi vitamiineja, ja käytä tarvittaessa ravintolisiä. B12-vitamiinin puute voi johtaa hyperpigmentaatioon, koska B12 säätelee väripigmentin tuotantoa. Erityisesti vegaanien on syytä kiinnittää huomiota B12-vitamiinin saantiin, koska sen parhaita luontaisia lähteitä ovat maitotuotteet, kananmunat ja liha. A-vitamiini auttaa kuorimaan kuolleita ihosoluja ihon pinnalta ja tehostaa uusien solujen syntymistä. C-vitamiini puolestaan tehostaa väripigmentin määrää säätelevän tyrosinaasin tuotantoa ja hillitsee siten melaniinin määrää ihossa. Kaikki nämä vitamiinit toimivat yhteistyössä ihosi terveyden puolesta!

3. Kuori ihoa säännöllisesti - Ihon kuorinta voi lievittää hyperpigmentaatiota, koska iso osa väripigmentistä sijaitsee ihon pintasoluissa. Poistamalla pintasolut voit myös häivyttää ei-toivottua pigmentaatiota. Ihon kuoriminen tehostaa uusien matalapigmenttisempien ihosolujen syntyä. Hanki hyvä kuorintavoide, joka ei sisällä ihoa ärsyttäviä kemikaaleja.

4. Käytä ihoystävällistä voidetta - Kun etsit väripigmentaatiota hoitavaa ihovoidetta, varmista, että ostat iholle hellävaraisen tuotteen. Monet ihoa vaalentavat tuotteet sisältävät haitallisia kemikaaleja, kuten elohopeaa ja hydrokinonia. On onneksi olemassa myös luonnonmukaisia tuotteita, joiden vaikutus melaniinin tuotannon hillitsemiseen on tieteellisesti tutkittu. Varmista, että ostat tällaisen ihoystävällisen tuotteen, jotta voit nauttia terveenä hehkuvasta ihosta.

5. Syö värikkäitä kasviksia - Kirkkaan väriset vihannekset sisältävät usein erittäin runsaasti ravinteita, jotka voivat auttaa myös säätelemään melaniinin tuotantoa. Keltaisissa, punaisissa ja oransseissa esiintyvä beetakaroteeni muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi, joka edistää solujen uusiutumista ja suojelee UV-säteilyltä. Beetakaroteenia jopa lisätään moniin ihovoiteisiin, koska dermatologit uskovat sen edistävän ihon terveyttä ja tasaista väriä. Syö siis runsaasti porkkanoita ja etsi ihovoide, johon on lisätty beetakaroteenia!

Nämä 5 ruoka-ainetta auttavat hyperpigmentaatioon

Kun haluat eroon melaniinin liikatuotannon aiheuttamista kiusallisista iho-oireista, nämä viisi ruoka-ainetta ja reseptiä voivat tuoda luonnollisen helpotuksen!

1. Sitruuna ja hunaja - Sitruunalla on luonnollisesti ihoa vaalentava vaikutus. Hunaja puolestaan kosteuttaa ja suojelee ihoa. Erityisesti orgaaninen, pastöroimaton hunaja sisältää runsaasti antioksidantteja. Jos pystyt, osta paikallisesti tuotettua raakahunajaa. Näin teet helposti vaalentavan ihovoiteen sitruunasta ja hunajasta:

  • Purista 1 sitruunan mehu pieneen kulhoon
  • Sekoita sitruunamehuun ruokalusikallinen hunajaa
  • Hiero hellävaraisesti toivotulle ihoalueelle ja anna imeytyä
  • 2. Peruna - Kotoisa peruna voi auttaa vaalentamaan tummentuneita alueita ja maksaläiskiä. Kokeile hieroa raakaa perunasiivua halutulle ihoalueelle päivittäin.

    3. Tummanvihreät kasvikset - Suosi erityisesti tummanvihreitä kasviksia ruokavaliossasi, koska ne sisältävät runsaasti ihon terveyttä edistävää E-vitamiinia. Esimerkiksi pinaatti, lehtikaali, avokado ja parsakaali sisältävät runsaasti E-vitamiinia.

    C-vitamiinipitoiset hedelmät - Monet hedelmät sisältävät runsaasti C-vitamiinia, joka tehostaa melaniinia tasapainottavan tyrosinaasin tuotantoa. Esimerkiksi appelsiinit, mansikat, greipit ja kiivit sisältävät paljon C-vitamiinia, joten ne ovat täydellisiä välipalavaihtoehtoja, kun haluat päästä eroon melaniinin aiheuttamista maksaläiskistä tai hyperpigmentaatiosta!

    B12-vitamiini - Kuten huomaat, vitamiineilla on erittäin tärkeä rooli melaniinin tasapainottamisessa! B12-vitamiini säätelee väripigmentin tuotantoa, joten varmista sen riittävä saanti. Erittäin runsaasti B12-vitamiinia sisältäviä ruokia ovat sardiinit ja naudan maksa: 100 gramman annos sisältää jo yli 100% päiväsuosituksesta. Myös esimerkiksi tonnikala, raejuusto ja kananmunat sisältävät tätä vitamiinia. Koska sen tärkeimmät lähteet ovat eläinperäisiä, vegaanien voi olla vaikea varmistaa sen riittävä osuus ruokavaliossa. B12-valmisteen syöminen voikin olla tarpeen melaniinin tasapainon sekä kokonaisterveyden ylläpitämiseen!

Tilaa uutiskirjeemme
Saat parhaat tarjoukset suoraan sähköpostiisi