Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

klarna

Luotettavat maksutavat
Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin
Luotettavat ja nopeat toimitustavat

Asiakkaan tietoturva
Tietosi ovat meillä turvassa

Ihon kutina yöllä (Estä kutina ja nuku paremmin)

Mitä teen, kun ongelmana on ihon kutina yöllä? Kutiseva iho on ikävä vaiva varsinkin silloin, kun se häiritsee yöunia! Ihon kutina illalla tai yöllä vaikeuttaa unen saamista ja saattaa herättää useaan otteeseen. Kutina ei ole iholle hyväksi varsinkaan ongelman pitkittyessä. Mitkä syyt löytyvät yöllisen vaivan taustalta, ja miten estää kutina? Jos olet väsynyt painimaan tämän ongelman kanssa lue tämä artikkeli ja opi kuinka voit päästä siitä eroon!

Miksi iho kutisee yöllä?

Ihon kutina yöllä - toiselta nimeltään nocturnal pruritus - voi olla hankala vaiva jos se pitkään jatkuessaan häiritsee öistä lepoa. Ihon kutinan taustalla voi olla lukuisia syitä, kuten:

  • Kehon lämpötila
  • Hormonit
  • Nestehukka
  • Ötökät ja hyönteiset
  • Stressi
  • Allergiset reaktiot
  • Raskaus
  • Sairaudet

Kuinka estää ihon kutina yöllä

Kun vaivana on ihon kutina illalla tai yöllä kannattaa ottaa testiin seuraavat 5 vinkkiä ennen kalliiden voiteiden tai lääkkeiden hankkimista.

  1. Pidä iho hyvin kosteutettuna

    Yksi yleisimmistä syistä ihon öiseen kutinaan on kuivuus, joten ihon kosteuttaminen voi olla ratkaiseva apu. Juo runsaasti vettä päivän aikana ja varmista, ettet kärsi nestehukasta. Älä kuitenkaan juo liian paljon vettä ennen nukkumaanmenoa jottet joudu ramppaamaan vessassa koko ajan! Hiero iholle illalla laadukasta kosteusvoidetta ja varmista, ettei iho joudu kosketuksiin kutinaa pahentavien tai ihoärsytystä aiheuttavien aineiden tai kemikaalien kanssa.

  2. Käytä kutinaa estävää voidetta

    Hyvä idea voi olla myös tarkoituksenmukaisen, kutinaa estävän ihovoiteen käyttö. Näin iho saa kosteutta, ja voide lievittää lisäksi punoitusta sekä tulehdusta. Etsi luonnollinen voide joka on sekä rauhoittava että antibakteerinen. Voiteen parhaita raaka-aineita ovat esimerkiksi Manuka-hunaja, teepuuöljy, jojobaöljy, salisyylihappo, Arganöljy ja hamppu.

  3. Valitse ihoa rauhoittava saippua

    Pese kutiseva ihoalue rauhoittavalla saippualla ennen nukkumaanmenoa. Ihon kutina yöllä voi parantua, jos päivän aikana kerrostunut lika, rasva ja öljy, sekä kuolleet ihosolut on poistettu ihoa tukkimasta. Valitse tuhdin kemikaalipommin sijasta mieto saippua, kuten hellävaraisesti puhdistava rikkisaippua.

  4. Vaihda petivaatteet usein

    Ihon kutina yöllä ja illalla voi johtua myös petivaatteiden aiheuttamasta ihoärsytyksestä, joten lakanoiden säännöllinen vaihtaminen on tärkeää. Näin ehkäiset lutikoiden ja syyhypunkin kaltaisten ötököiden ilmestymistä, ja iho saa lisäksi levätä lian, pölyn ja hien jäämistä. Älä käytä petivaatteiden pesuun runsaasti kemikaaleja ja runsaasti tuoksuja sisältäviä pesuaineita, vaan valitse luonnollisempi ja hellävaraisempi vaihtoehto.

  5. Lievitä stressiä ennen nukkumaanmenoa

    Stressi voi aiheuttaa sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita, ja yksi näistä on ihon kutina illalla ja yöllä. Pyri siis vähentämään stressin määrää elämässäsi, ja lisää iltarutiiniin rentouttavia sekä rauhoittavia asioita kuten kamomillateetä, lämpimiä kylpyjä tai kirjan lukemista. Vältä työasioiden ja rahahuolien ajattelua ennen nukkumaanmenoaikaa, ja muista jättää kännykän selailu vähemmälle.

Tiivistetysti

Testaa nämä 5 helppoa vinkkiä ja estä ihon kutina! Jos kuitenkin epäilet kutinan johtuvan sairaudesta tai parasiiteista kannattaa käydä lääkärin puheilla, jotta saat oikean diagnoosin ja siihen sopivan hoitomuodon.

Lue myös nämä

ShytoBuy.fi suosittelee

Jaa