ShytoBuy.fi

Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

klarna

Luotettavat maksutavat
Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin
Luotettavat ja nopeat toimitustavat

Asiakkaan tietoturva
Tietosi ovat meillä turvassa

8 parasta keinoa krapulan hoitoon

Monille meistä satunnainen lasillinen on tärkeä osa illanviettoa ystävien kanssa, tai oiva rentoutumiskeino. Yksi olut lähikuppilassa tai lasi viiniä aterialla voi kruunata illan, mutta entä jos juomia kertyy useampia ja seuraavana aamuna seurauksena on kauhea krapula? Kysymys kuuluu siis: mikä auttaa krapulaan? Olemme koonneet listan, jonka avulla krapulan hoito helpottuu, ja mikä parasta nämä juhlaillan jälkeiset vinkit ovat toteutettavissa kotisohvalta käsin!

Mistä krapula johtuu?

Yksinkertaisesti sanottuna krapula johtuu liiallisesta juomisesta. Yleisimmät krapulan oireet ovat väsymys, pahoinvointi (oksettava olo), päänsärky, hikoilu, ripuli, ylenpalttinen janontunne, pyörrytys sekä herkkyys kirkkaille valoille ja koville äänille. Nämä oireet ovat seurausta liiallisesta alkoholin nauttimisesta, ja niihin sisältyvät myös:

  • Nestehukka
  • Elektrolyyttien epätasapaino
  • Unen puute
  • Alhainen verensokeri
  • Alkoholin vieroitusoireet

Mikä auttaa krapulaan?

Vaikka helppoa, taianomaisen tehokasta ja nopeaa krapulalääkettä ei ole olemassa, voit kohentaa oloasi ja vähentää krapulan oireita muutaman vinkin avulla. Näin voit keskittyä normaaliin rutiiniisi sen sijaan, että joutuisit makaamaan sängyssä koko päivän!

8 parasta keinoa krapulan hoitoon

  1. Juo paljon vettä

    Tämä saattaa tuntua itsestäänselvyydeltä - mutta se johtuu ainoastaan siitä, että se oikeasti toimii! Alkoholi vaikuttaa kehossa diureetin tavoin, ja kiihdyttää virtsantuotantoa. Myös liiallisen juomisen aiheuttama oksentaminen aiheuttaa nestehukkaa, jolloin elimistöstä saattaa kadota tärkeitä elektrolyyttejä.

    Nestehukka on yksi tärkeimmistä syistä krapulaoireiden taustalla, joten runsas veden juonti juhlaillan jälkeen on hyvä keino nesteyttää kehoa. Näin ehkäiset janon tunnetta, ja samalla myös päänsärkyä sekä pyörrytystä.

  2. Nuku riittävästi

    Tämäkin voi vaikuttaa liian helpolta, mutta koska alkoholia nautitaan useimmiten yöaikaan, voi unen määrä jäädä liian vähäiseksi. Kehomme tottuu toistuvaan rutiiniin myös unen suhteen, ja lepo on tärkeässä asemassa terveyden kannalta. Häiriintynyt unirytmi voi siis tuntua kehossa epämiellyttävällä tavalla.

    Alkoholin juominen voi aiheuttaa unikatkoksia ja vähemmän laadukasta lepoa, joten yritä nukkua muutama tunti tavanomaista enemmän jotta krapulan hoito helpottuisi. Tämä voi parantaa mielialaasi, etkä joudu viettämään päivääsi kärttyisenä krapulaisena!

  3. Syö runsas aamiainen

    Öisen juhlimisen seurauksena elimistön verensokeritasot saattavat pudota roimasti. Jotta voisit tasoittaa alkoholin nauttimisen epämiellyttäviä vaikutuksia valmista itsellesi runsaasti proteiinia, hiilihydraatteja sekä terveellisiä sokereita sisältävä krapula-aamiainen.

    Tästä syystä moni kaipaakin paistettuja herkkuja aamupalaksi; maukkaiden suupalojen lisäksi ne tukevat alkoholin imeytymistä ja nostavat verensokerin normaalille tasolle. Keholle lisää virtaa tuo myös juomisen myötä menetettyjen vitamiinien, mineraalien ja välttämättömien rasvahappojen tankkaaminen.

  4. Nauti kofeiinia

    Tee ja kahvi ovat suosituimpien aamiaisjuomien aatelia, ja syy tähän löytyy niiden sisältämästä kofeiinista! Vaikka kofeiini ei ole mikään krapulalääke, toimii se kehoa stimuloiden ja voi tarjoamansa lisäenergian ansiosta auttaa sinua tuntemaan olosi vähemmän uupuneeksi.

    Lisäksi lämmin kuppi kuumaa teetä tai kahvia auttaa kohottamaan mielialaa, joten se voi todella toimia mukavana lisäapuna silloin, kun krapula iskee. Varo kuitenkin liiallista kofeiinin saantia sekä diureettista vaikutusta (joka voi johtaa vessassa juoksemiseen), ja muista tasapainottaa sitä juomalla paljon vettä jottet vahingossa päätyisi pahentamaan krapulaista oloa.

  5. Ota avuksi särkylääke

    Tavallinen särkylääke kuten aspiriini tai ibuprofeiini voi olla avuksi krapulan helpottamisessa. Näin pääset eroon krapulan oireista kuten päänsärystä tai liiallisesta valo- ja ääniherkkyydestä.

    Särkylääkkeiden ottamisen kanssa tulee olla varovainen, ja noudattaa aina pakkauksen ohjeita. Asetaminofeeni Tylenolin tai muiden parasetamolia sisältävien lääkkeiden ottamista kannattaa välttää, sillä niillä voi olla maksalle haitallisia vaikutuksia joita alkoholi tietenkin pahentaa - ilman alkoholin tuomaa lisätaakkaa elimistölle niiden käyttäminen on turvallisempaa.

  6. Valitse antioksidantteja sisältäviä ruokia

    Alkoholin juominen edesauttaa vapaiden radikaalien aiheuttamia haitallisia vaikutuksia soluissamme. Tämän ehkäisemiseksi runsaasti antioksidantteja sisältävien ruoka-aineiden lisääminen pöytään on hyvä idea erityisesti juhlaillan jälkeen.

    Antioksidanttirikkaita ruokia ovat esimerkiksi: mustikat, acai-marjat, kirsikat, viinirypäleet, granaattiomenat, pähkinät, siemenet, tumma suklaa, pinaatti, inkivääri sekä vihreä tee. Jos edellämainittujen ruokien lisääminen ruokavalioon tuntuu hankalalta, voit turvautua luonnolliseen, tehokkaita antioksidantteja sisältävään ravintolisään.

  7. Käytä krapulan hoitoon lisäravinteita

    Krapulaa hoitava ravintolisä on helppo ja kätevä tapa tarjota keholle sen tarvitsemia antioksidantteja, vitamiineja, mineraaleja ja aminohappoja. Totuus on kuitenkin se, että erityisesti krapulassa moni ei halua joutua laskemaan ruoka-aineiden ravintopitoisuuksia ja huolehtimaan tarvittavien ravinteiden saannista. Tämän vuoksi on kätevää ottaa ravintolisä ja painua takaisin sänkyyn tai paistetun herkkuruoan pariin.

    Näissä tilanteissa krapulaa auttava ravintolisä tulee apuun. Tavallisesti se sisältää väsymystä lievittäviä B-vitamiineja, energia-aineenvaihduntaa auttavaa C-vitamiinia, maksan toimintaa tukevia aminohappoja, suojaavia antioksidantteja sekä vatsaa rauhoittavia kasviainesosia kuten inkivääriä tai kamomillaa.

  8. Ota lasillinen!

    Vaikka tämä vaihtoehto on monen suosiossa, sen tieteellisesti todistetusta vaikutuksesta käydään edelleen kiivasta keskustelua. Moni kuitenkin uskoo krapularyypyn parantavaan voimaan.

    Monet väittävät myös, että jos ei lakkaa juomasta ei krapulaakaan tule - mutta asianlaita ei ole aivan näin. Uskomuksen taustalta löytyy tieto siitä, että krapula iskee kun veren alkoholipitoisuus putoaa. Aamulla nautittu krapularyyppy nostaa alkoholipitoisuutta hieman, jolloin krapulan oireet lievittyvät. Tämä uskomus on monien suosiossa, vaikka toiset puolestaan sanovat, että parasta on vain lopettaa juominen kerrasta - voit siis kokeilla ja päättää itse!

Kuinka välttää krapula

Paras tapa välttää krapula on tietenkin se, ettei juo lainkaan! Jos satut kuitenkin lipsahtamaan, muista nämä nopeat vinkit krapulan hoitoon (tai ainakin sen sietämiseen hieman paremmin!):

  • Rajoita alkoholinkulutustasi
  • Älä juo erilaisia alkoholijuomia sekaisin
  • Älä nauti alkoholia tyhjään vatsaan
  • Vaihtele alkoholittomien juomien (mieluiten veden) ja alkoholin välillä
  • Vältä kongeneereja (tumman värisiä juomia)
  • Juo runsaasti vettä ennen nukkumaanmenoa
  • Nuku kunnon yöunet

Lopuksi

Krapulan hoitoon ei löydy taikakeinoja ja alkoholin sietokyky vaihtelee yksilöllisesti, mutta jos noudatat näitä 8 keinoa voit helpottaa krapulaa! Muista tästä huolimatta nauttia alkoholia vastuullisesti ja huolehtia omasta sekä muiden turvallisuudesta. Liiallinen juominen ja humalahakuinen juominen voivat aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, joten jos huomaat juomisen lähteneen käsistä reagoi heti rajoittamalla alkoholin käyttöäsi.

Lue myös nämä

ShytoBuy.fi suosittelee

Jaa