• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

10 superruokaa vaihdevuosien tueksi

Jokainen nainen painii vaihdevuosien kanssa jossain vaiheessa elämäänsä. Usein tätä elämänvaihetta kuvataan juurikin kamppailuna tai painimisena, sillä siihen kuuluu useita epämukavaa oloa aiheuttavia oireita. Näihin kuuluvat mm. kuumat aallot, yöllinen hikoilu, emättimen kuivuus sekä hormonaaliset muutokset. Mutta mitä jos vaihdevuosien aiheuttamia oireita voisi helpottaa ruokavalion avulla? Onneksi näin voi tehdä! Tässä on 10 superfoodin lista, jotka tuovat helpotusta vaihdevuosiin!

  1. Soijapavut ja Edamame-pavut

    Soijapapuja löytyy kasvipohjaisista tuotteista kuten tofusta ja tempehistä, ja lisäksi niitä voi syödä kokonaisina edamame-papuina (edamame-pavut ovat vihreitä kypsymättömiä soijapapuja). Sekä soijapavut että edamame-pavut sopivat vaihdevuosien ruokavalioon, sillä niistä löytyy paljon hyödyllisiä vitamiineja, mineraaleja ja proteiinia, sekä lisäksi runsaasti fytoestrogeeniä (soijan isoflavonoidit). Fytoestrogeenit käyttäytyvät kehossa luonnollisen estrogeenin tavoin, joten ne ovat loistava lisä silloin, kun vaihdevuodet ja ruokavalio aiheuttavat päänvaivaa.

  2. Rasvainen kala

    Rasvainen kala kuten lohi ja makrilli kannattaa ottaa osaksi vaihdevuosien ruokavaliota. Kalaa kannattaa syödä säännöllisesti, sillä siitä löytyy monia hyödyllisiä ominaisuuksia!

    Rasvaisesta kalasta löytyy runsaasti terveellisiä Omega 3 -rasvahappoja, jotka voivat tuoda helpotusta kuumiin aaltoihin sekä yölliseen hikoiluun. Nämä ovat yleisimpiä vaihdevuosioireita. Jos et pidä kalasta, voit silti nauttia sen terveysvaikutuksista käyttämällä kalanmaksaöljyä tai krilliöljykapseleita.

  3. Pellavansiemenet

    Hyödyllisiä Omega 3 -rasvahappoja löytyy myös pellavansiemenistä. Nämä pienet ruskeat siemenet suorastaan pursuavat niitä, joten ne ovat loistava valinta osaksi vaihdevuosien ruokavaliota.

    Lisäksi pellavansiemenet sisältävät lignaani-nimistä yhdistettä, joka on luonnollinen fytoestrogeeni. Pellavansiementen sisältämä lignaani on jopa 800-kertainen muihin kasveihin verrattuna, joten se on yksi parhaista ja tehokkaimmista fytoestrogeenin lähteistä.

  4. Maito & juusto

    Maitotuotteet kuten maito ja juusto ovat hyödyllinen osa ruokavaliota vaihdevuosien aikana, sillä tämä elämänvaihe saattaa vaikuttaa luustoa heikentävällä tavalla, ja altistaa luita hiusmurtumille ja murtumille.

    Maitotuotteet sisältävät kalsiumia, ja lisäksi niistä löytyy fosforia, kaliumia, magnesiumia sekä D- ja K -vitamiineja. Nämä kaikki edistävät luuston terveyttä ja vaikuttavat luuntiheyteen hyödyllisellä tavalla.

    Lisäksi maidosta ja juustosta löytyvä aminohappo glysiini tukee parempaa ja syvempää unta, mikä voi toisinaan olla ongelma vaihdevuosista kärsiville naisille.

  5. Marjat

    Vaihdevuosien ruokavalio sisältää myös herkullisia ja mehukkaita marjoja, kuten mansikoita, vadelmia ja karpaloita. Niistä löytyy paljon fytoestrogeenejä, joten ne sopivat vaihdevuosiin erinomaisesti.

    Marjoja sisältävä ruokavalio vaihdevuosien aikaan tukee kehon estrogeenitasoja luonnollisesti.

    Niistä löytyy myös terveyttä tukevia vitamiineja ja mineraaleja sekä hyödyllisiä antioksidantteja, jotka suojaavat soluja oksidatiiviseltä stressiltä ja tätä kautta ikääntymisen näkyviltä vaikutuksilta.

  6. Kananmunat

    Kun kyseessä on vaihdevuodet ja ruokavalio, kananmunat eivät aina kuulu joukkoon - vaikka niiden ehdottomasti pitäisi! Vaihdevuosien aiheuttama estrogeenin väheneminen vaikuttaa negatiivisesti nimittäin myös lihasmassaan ja luiden vahvuuteen.

    Runsaasti proteiinia sisältävät ruoat kuten kananmunat (tai liha ja kana) onkin hyvä tapa vahvistaa lihaksia. Lisäksi nämä ruoat ovat kollageeninlähde, ja auttavat vahvistamaan luita sekä pitämään huolta nivelten liikkuvuudesta vaihdevuosien aikana.

  7. Parsakaali

    Ristikukkaiset vihannekset kuten parsakaali sisältävät paljon vaihdevuosien ruokavaliolle tärkeää fytoestrogeeniä. Parsakaali on erityisen hyödyllinen, sillä se sisältää secoisolariciresinolia, joka on lignaani-fytoestrogeeni.

    Parsakaalista löytyy myös runsaasti vitamiineja, mineraaleja, kuitua sekä antioksidantteja, jotka tarjoavat lukuisia hyötyjä ja auttavat naisten vaihdevuosioireita.

  8. Helokkiöljy

    Tämä ainutlaatuinen raaka-aine löytyy useimmiten ravintolisän muodossa, ja tarjoaa vaihdevuosien ruokavalioon monenlaisia hyötyjä.

    Helokkiöljy on luonnollinen Omega 6 -rasvahappojen sekä Alfalipoiini- ja Alfalinoleenihappojen lähde. Nämä vaikuttavat elimistön hormonitoimintaan ja auttavat silloin, kun ongelmana ovat kuumat aallot, yöllä hikoilu, emättimen kuivuus ja mielialanvaihtelut.

  9. Viinirypäleet

    Nämä hyödylliset hedelmät sisältävät luonnollisia fytoestrogeenejä, joista on hyötyä naisten vaihdevuosiin. Lisäksi punaisista viinirypäleistä löytyy resveratrol-nimistä yhdistettä, jonka runsaat antioksidantit suojaavat kehoa sisältäpäin.

    Päivittäin käytettynä rypäleensiemenuute tarjoaa myös parempaa unta, ja ehkäisee masennusta sekä kuumia aaltoja.

  10. Täysjyvätuotteet

    Viimeisin, muttei suinkaan vähäisin listamme superfoodeista ovat täysjyvät kuten tumma riisi, ohra, kvinoa sekä ruis. Täysjyvätuotteet tuovat apua vaihdevuosiin niiden runsaan kuitusisällön ansiosta.

    Kuitu tukee ruoansulatusta ja kehon hyvinvointia, ja lisäksi täysjyvät tarjoavat runsaasti hyödyllisiä ravinteita ja erityisesti B-vitamiineja, joiden luonnollinen energiaboosti auttaa jaksamaan.

Tiivistetysti

Naisten vaihdevuodet aiheuttavat kehoon monenlaisia muutoksia, eivätkä kaikki näistä ole aina sieltä kaikkein miellyttävimmästä päästä. Vaikka vaihdevuosioireisiin on tarjolla myös reseptivapaita lääkkeitä, eivät ne välttämättä poista kaikkia epämiellyttäviä oireita. Tämän vuoksi vaihdevuodet ja ruokavalio kulkevat käsi kädessä, ja listamme superruoka-aineet ovat hyödyllinen lisä rutiiniisi. Myös superruokia sisältävät ravintolisät kannattaa ottaa osaksi vaihdevuosien ruokavaliota, jotta voisit nauttia tästäkin elämänvaiheesta terveenä ja onnellisena!

Suositellut Tuotteet